07 April 2010

SEJUTA HATI

-Kerana aku hanya ada satu bonda-

Alhamdulillah.. Tuhan sayang aku :) Betul-betul sehari selepas habis final exam,aku join med service lagi ke Pulau Pinang.. Balik dari Penang,berehat 7 hari di kampung sendiri.. Walaupun malas nk balik awal,aku balik juga sebab nk lunaskn janji pada kamal utk makan-makan 'mengejut' kononnya.. Berpeluh mencari Agro Bank berteman si amy pun berhasil-masalah selesai.. Semua plan & aktiviti bermula study weeks,final exam sampailah ke hari ini,berjalan lancar seperti yg dirancang,alhamdulillah.. Syukur,kerana Dia mudahkan & selamatkn semua urusan aku.. Thank God :)

Prolog
Paper ke dua terakhir aku exam ialah Pharmacology and Toxicology.. Malam tuh,waktu aku tgh study kak ery mesej2..sbb tgh study,aku reply acuh tak acuh shj..& aku still ingt sms terakhir dia ialah-kwn time laughing jer ader,time crying xder-aku xreply pun last sms tuh.. Aku dpt rasa yg dia mcm nk kongsi problem dia mlm tuh,tp disebabkn tgh study,so aku x amik kisah sgt dgn sms dia.. & bila pagi esoknya aku dpt sms makteh bgtahu ayah dia meninggal subuhnya,aku betul2 jd kaget.. what a life..dh lama serumah,jd aku tahu bagaimana hubungan kak ery dgn arwah..it's hard.. Aku dpt rasa apa yg makteh rasa pg tuh..speechless,itulah yg aku rasa time tgk airmata kamal dulu.. Okay,kak ery housemate aku yg hya tinggal sebulan jer lg utk habis bachelor degree dia..balik dari KB,perlu ke Sh Alam utk thesis,forensic exam dll..pastuh TAMAT! since berita tuh,sampai hari ini aku belum berpeluang utk jumpa kak ery..xtahu nk ckp apa kalau jumpa nanti.. Ermmm..yg aku ingt last sms aku pd dia-Tuhan sayang kak ery sgt2,kuatkan hati yer-
Malam sebelum aku balik kampung,aku mimpi gigi patah.. 2 batang,aku jd cuak.. Isnin,Yah sms aku.. Kata yah,ayah wa dh meninggal..sekali lagi aku speechless..tambah lagi bila yah kata,kalau xsalah sepatutnya semalam wa konvo.. Yah & wa,dua org kwn baik aku zaman sekolah menengah dulu..sampai tingkatan 3,kami se'geng'..bila masuk tingkatan 4,kami berpecah sbb nk masuk sekolah teknik.. Lepas 2 minggu di teknik,aku accident & amik keputusan nk sambung tingkatan 4 kt sekolah lama shj..bila wa dpt tahu,dia pun balik ke sekolah lama.. Cuma yah yg mahu bertahan di JB..tinggal aku dgn wa yg sama2 menghabiskn spm kt sekolah lama..byk jasa wa pd aku..harus rasanya aku berterima kasih pd wa utk A+ matematik & lulusnya matematik tambahan spm dulu.. Dulu kami selalu belajar sama2.. Pakcik Ali mmg baik,dia suka bg nasihat.. Kali terakhir aku jumpa yah & wa,tahun 2007 masa tu aku tgh foundy lg.. Kalaulah aku sikit bersungguh waktu yah ajak jumpa dulu,pasti aku sempat bertemu pakcik ali selepas hampir 4-5 tahun xjumpa.. Semua sudah jadi sejarah,ya sejarah..
Maafkn sy kak ery sbb sy tahu sy belum mampu jd yg terbaik,maafkn aku wa walau dh lama x jumpa kenangan kita masih bersama.. Semoga kak Ery & Wa tabah dgn ujian yg maha hebat ini.. Kalian hebat kerana itu diuji diwaktu sebegini.. Selamat berehat pak cik...

Epilog
Teringat kak ery yg hya berbaki sebulan,sgt2 mengingatkn aku pd cerita kak Fa dulu2..tp kak fa kata dia sgt bertuah sbb ada kwn yg hebat & berhati mulia yg setia bersama dia sehingga kini aku kira.. itulah Kak yah.. setiap orang,ceritanya pasti berbeza.. Tabah atau sebaliknya.. Bila yg dekat & pernah dekat diduga seperti ini,aku jd diam..kak ery,kamal & wa.. Harusnya aku berterima kasih pd Tuhan kerana aku masih punya ke duanya.. Aku ingat selalu pesan kak Fa dulu-nak berjasa pada orang tua,xperlu tunggu dah kerja segala,nanti takut x sempat- kecik2 pun jasa juga kan,jd aku berbangga dgn semalam.. Kecik pun,at least aku boleh tolong.. Kisah semalam walaupun bukan semuanya indah utk aku tetaplah juga manis utk dikenang.. Kak fa kata,aku kena jd kuat macam dia :)

Kalau anda masih punya ibu ayah,bersyukurlah.. Kita sibuk bercakap tentang isu buang bayi di sana sini,tapiii jangan sampai kita lupa ibu ayah nun jauh di kampung sana juga punya hati.. Jangan ingat hidup anda sudah cukup sempurna bila solat 5 waktu sudah dijaga,dipandang mulia & beragama tapi hakikatnya hati ibu terluka.. Kalau ibu itu tidak penting,Nabi tak cakap ibumu,ibumu,selepas ALLAH & Rasul.. Kadang-kadang aku x faham apa orang dewasa fikir,tapi hati aku kata aku belum dewasakah? Tak salah pun berkorban utk orang tua,jangan lupa seorang perempuan penzina diangkat oleh ALLAH ke Syurga hanya kerana dia memberi seekor anjing yg kehausan minum air,alangkah... Cuba fikir apa ganjaran ALLAH kalau kita berbuat baik pada ibu,yg telah melahirkan... MasyaALLAH,kalaulah aku mampu utk meluahkn seperti ini kepada mereka-mereka yg telah lupa akan besar jasa ibunya.. Aku ucap pd Tuhan,biar rasa ini kekal begini Tuhan & jangan nanti suatu masa kelampauan ego membunuh rasa kemanusiaan dalam diri aku.. Cuma mahu menulis begini,beruntungnya aku punya umi yg mana aku tahu hanya kasihnya pd aku yg tiada berbelah bagi juga doanya utk aku saban hari tiada terhenti.. Semoga aku dpt mewarisi kesabaran & ketabahan umi,juga kesetiaan & kasih sayangnya yg bernilai tinggi.. Aku bukan sebaik-baik manusia tapi aku hamba yg masih ada rasa :)

Sila tanya diri anda,sebesar mana sayang & kerelaan anda berkorban utk ibu ayah anda? Saya sayang ummi saya! Selamat hari lahir ummi!

7 April 2010
Sh Alam

(Pesan utk diri sendiri: kelas dh mula ok,jd kpd Asyima silalah RAJIN-RAJIN pergi kelas!!! huh! stresss!!)

3 comments:

salam,

redha Allah terletak pd redha kedua ibubapa dan begitu jge murkaNYA :)

you're so nice sweet little girl:)

syafiq,
w'salam wbt..ya,terima kasih menambah:)

Anony,
anda menulis sebegitu kerana anda tidak mengenali saya,anda hanya membaca saya..apapun,terima kasih:)

Newer Post Older Post Home