22 February 2011

BERLAPANG DADA

Basmallah.

Saya teringat kata-kata cikgu saya sewaktu masih di alam persekolahan. Kata dia; "kita ni jangan meletakkan harapan yang terlalu tinggi pada sesuatu, kalau kita tak dapat nanti kita akan kecewa. Analoginya bekas kaca, kalau kita letak kat tempat yang lebih tinggi dari kepala kita sendiri, jatuhnya pasti berkecai tapi kalau kita letakkan lebih rendah, jatuhnya masih boleh dicantumkan semula, inshaALLAH.."


Selepas 2 hari 'bercuti' di Tanah Tinggi Cameron, balik pastilah dengan kuntum senyum yang menawan. Tapi bila dihidangkan dengan cerita yang menyedihkan, alahai hati. Saya rasa sangat sedih, kecewa dan marah. Tapi bila dapat sms macam ni kan-macam awak selalu cakap, selawat banyak2- saya rasa macam kena penyepak la pulak. Apapun, sekarang saya redha. Mesti ada sebabnya, inshaALLAH ada jalannya :)

Al-Baqarah; 216


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”


inshaALLAH ada jalannya :)


KDE

2 comments:

eleh, maher zain versi melayu...:P

pekabo wei?

hahar. oitt pakcik! saya sehat, alhamdulillah. tengah sangat sibuk dengan thesis. next week final exam. doakan ya pakcik! nanti ada masa kita sembang, lama tak dengar citer tuan dokte kita neh. pheww~

Newer Post Older Post Home