09 July 2011

PERCUBAAN PERTAMA

Antara kerja yang saya buat di pejabat ialah membuat review (tak tahu nak tulis macam mane) kepada abstract-abstract thesis atau research-research yang telah pun dibentangkan oleh semua ahli EIP Malaysia yang terdiri dari kalangan doktor-doktor di seluruh Malaysia yang mana ada di antaranya telah memenangi anugerah sama ada di dalam mahupun di luar negara. -mukadimah yang panjang, sila baca senafas =)

Akhir sekali, semua abstract tuh kami compile kan untuk diterbitkan/ dicetak menjadi sebuah buku. Jadi, saya kena design kulit buku tersebut seperti mana yang diarahkan. Jujurnya, saya tak pandai bermain dengan warna dan nak men'design' cantik-cantik. Tapi saya cuba la juga menggunakan segala kepakaran dan pengalaman yang ada. Bila dah siap, saya pun tunjuk pada dokte.

Mula-mula Dr senyum dan cakap cantik. Bangga jap. Hehe. Saya pun cakap, "Saya guna hijau kuning, jadi kombinasi hijau kuning akan jadi biru, so, dalam kotak warna biru. Tulisan warna pink, nampak lembut bila dengan biru". Tak lama bangga..sebabb Dr tambah, "Bila awak berada di alam pekerjaan, awak kena fikir jauhh ke depan". Saya garu dagu yang tak gatal. 'Err..."

"Awak tengok warna-warna ni, hijau **s, biru keA*****, pink D**, apalagi kuning tengah-tengah negara B****H ni. Bukan tak boleh, memang cantik tapi saya rasa kementerian tolak percetakan buku awak ni.. Faham?"

"Ooo.."

Tak terfikir dek akal dangkal hamba ini. Lalu, saya pun ubah la warna-warna tersebut. Dan akhirnya siap dan diterima. Saya tahu tak cantik dan sangat simple, buat dalam masa sehari, kira ok la kot :p (padahal itu kerja sebulan yang lalu. hehe) Dr suka sebab simple dan kemas=) Sampailah ke perkara terakhir yang diperlukan untuk penerbitan/ percetakan sesebuah buku, iaitu memohon nombor siri dan nombor MOH (Ministry Of Health) saya selesaikan sebelum saya balik tadi (half day jer pun. hehe). Alhamdulillah, lega.


Kalau status saya sekarang adalah seorang pekerja, saya tahu saya adalah seorang pekerja yang bermasalah. Tapi saya cuba untuk buat yang terbaik. Terima kasih Dr sebab memahami saya walaupun saya tahu ada perkara yang menguji kedudukan Dr bila berhadapan dengan saya. Maafkan saya Dr. Sebab saya masih belajar untuk mencintai dunia yang masih asing pada saya, di sini. Saya harap saya dapat buat sesuatu yang boleh membanggakan Dr sebelum saya pergi dari bilik Dr yang kita kongsi bertiga itu. Eh, touching pulak.

* Saya tak mempunyai apa-apa maksud di sebalik cerita ini. Cuma saya telah belajar banyak perkara sepanjang proses me'review' yang sangat menduga nafsu mata untuk terpejam dengan sendirinya, mendapatkan nombor-nombor siri dalam kadar segera yang sangat menguji tahap sabarnya saya sebagai manusia yang juga bekerja dengan manusia, menambahkan lagi pengetahuan-pengetahuan saya yang seadanya sahaja dan tak terceritakan semuanya
* Pesanan penaja, warna memainkan peranan penting dalam kehidupan kita. Bukan hanya lambang sesebuah parti atau pertubuhan semata. Sekian.

mesti ada yang cakap, eleh setakat buat benda macam ni. XD


8 Julai,
Kampung Baru

0 comments:

Newer Post Older Post Home