20 June 2009

KEMBALILAH!

Cantik kuning si buah kuinin
Tidak terlawan manisnya pauh
Bukannya hati tidak teringin
Sayangnya jarak terlalu jauh!

Asam Pedas

Sepuluh hari-balik kampung-dapat makan asam pedas ikan patin air tangan umi-oh lazat sekali-persekitaran teratak yang tetap juga sunyi-kerana letaknya di tengah-tengah maka-sekali-sekala di sebelah kiri terdengar jeritan Anis juga tangis si kecil Amni, ataupun di sebelah kiri Along, Angah, Abang dan Adik yang berkelahi-itu kelaziman kata umi-aku senyum sendiri, lama tak jumpa kini Amni sudah boleh berdiri!

3 ekor puyu-dah makin besar

2 pokok jambu epal-bukan musimnya

1 pokok durian-berbuah-tupai berdecit-umi kata dia pun nak merasa-
1 pokok rambutan-masih hijau-itupun tak lebat langsung
1 pokok limau bali-daunnya meluruh
1 pokok manggis-juga hijau-jarang-jarang
1 pokok duku-masih terlalu rendah
1 pokok sukun-sudah tinggal batang
1 pokok kelapa-hanya pelepah yang bersepah
1 pokok jering-tinggal ranting-ranting

Ya, semuanya hanya 1!

Apa aktiviti di kampung?
Mendengar kicauan beburung juga nyamuk dan unggas berdengung! Indah!
Pulanglah...

***

K

K o

K o s

K o s o

K o s o n

K o s o n g

K o s o n

K o s o

K o s

K o

K


***


Genting Kota Keriangan!

Seronok ke? Hebat ke? Menarik ke?

Aku minta maaf pada semua kawan-kawan sebab tak turut serta ke Genting hari ini.. Aku tahu kamu semua rancang sudah lama dan berharap aku turut serta, sebab aku memang tak pernah pergi sana walaupun ia terletak dalam negeri aku.. Aku pun tak tahu kenapa aku menolak tapi hati aku memang berat nak pergi.. Aku tahu sejak semalam aku meninggalkan tanda tanya dalam hati kalian, mana tidaknya belum mendaftar semester baru, tiba-tiba aku tinggalkan kalian hanya kerana mahu 'mencari dunia'.. Hilang rasa semerta.. Lagipun kan temanya Genting Kota Keriangan tapi sejak kaki aku cecah bumi Shah Alam pada 18 Jun jam 7.00 petang, sampai waktu ini-tidak ada bunga-bunga riang yang merekah dalam hati aku- Jadi? Mungkin aku tidak akan merasakan keriangan itu kalau aku ikut serta-mungkin- Maaf semua, aku menghampakan dan akibatnya sekarang aku sangat sunyi tanpa sesiapa di sini.. Balasan barangkali tapi aku yakin ada sesuatu yang tersembunyi-Entahlah-Haihhhhhh!!! Dan puisi kalian untuk aku buat kolam mata aku melimpah-sungguh terharu! Amat! Maafkanlah-

-Tengah makan nasi goreng daging merah, Aizat dan Faizal Tahir bersenandung di tv3, daging terus rasa liat-nasi terus rasa pasir.. Aduhai rasa, kembalilah!-

20 Jun 2009 (11.35pm)
KDE

4 comments:

air tgn ibu mmg best...bertahan!!!!

>>djambu<<
ya! amat!
bertahannnlah rasa!!!

sudahlah

>>D<<
apa yang anda fikirkan?

Newer Post Older Post Home