19 January 2010

KUBAH MASJID NEGERI

Khamis, Jumaat, Sabtu, Ahad & Isnin..

( ini cerita aku,biar semua tahu :) )

Khamis aku ader paper Research Methodology.. Aku g exam walaupon aku sakit gigi.. Jwb2 & raser nk marah sgt sbb aku xdpt 1 notes yg bulih kata sumer soklan dlm paper tuh jwpnnyer ader dlm notes yg aku xder tuh.. Balik aku mkn panadol & tdo sbb kepala still denyut2.. Bgun mkn nasik,smbung study.. Malamnyer mmg lansung xleh nk focus.. Giler sakit.. Denyut.. Denyut.. Denyut.. Jumaat 1am,mtk hmate panadol lg.. Tdo.. Xlena tdo,4.30am bgun minum oat dgn sekeping roti putih,smbung study lg.. Still denyut3x! Tdo smula sbb xtahan.. Bgun,mandi,study lg.. Dh tgh hari,mmg xleh tahan.. Nangis sorg2.. Hahaha.. Hmate aku nmpk.. Sakit! Dia bwk aku g klinik.. Klinik 1 xbulih masuk sbb xder appointment.. Kita tau ker bila kita nk sakit? Aku xpaham! Klinik 2,hampir xbulih sampai 2 org kakak yg jage kaunter prtanyaan tuh brgaduh sesame dia.. Aku xpaham lg! Smpai yg baju putih ckp-cuba ko sakit nk brsalin org suh ko kuar g klinik lain-yg baju biru buat muka & jwb-ko laa brsalin-aku malas nk campur,kak miza yg amik kad aku just tulis.. Aku xlarat nk buat aper dh,sbb kebetulan hari tuh aku bkn hya sakit gg,kepala.. Sumer2 sakit! Jd sejuk bila doktenyer baik:) Dokte terangkn sumer2.. Dia pon bius,aku tgu dlm stgh jam.. Masuk smula nk cabut,giler xleh.. Aku still raser sakit even dia dh bius.. Aku tgk tingkap,hati sebut ALLAHUAKHBAR.. Dia bius lg,suh aku duk luar lg.. Time tuh aku keluar dgn mulut penuh kapas brdarah & airmata yg jatuh xtrtahan2.. Xpeduli sumer org.. Aku nangis,nangis,nangis... Raser nk jerit tp xbulih.. Lmer lps tuh,aku masuk smula.. Dokte cuba mcm2 cara.. Byk kali dia cuba.. Dia kata kalau sakit angkat tgn.. Bila sakit aku pon angkat tgn.. Stiap kali mcm tuh,Dr Zaed pegi kt tingkap yg besar & luas tuh.. Aku raser dia brzikir & brdoa supaya ALLAH mudahkn kerja dia dgn ‘manusia’ yg satu neh.. Hahar.. At last, dokte kata-asyima,sy kena buat pmbedahan kecil-aku angguk-Time tuh raser pp aku mmg dh besar sbelah.. Cuba & cuba.. 1 bdn shaking.. Smpai pmbantu dokte kena lap airmata & pegang kepala aku.. Akhirnyer brjaya laa Dr Zaed selesaikn keje dia.. B4 keluar,dia kata-syima,gg awk neh pelik..ader 3 kaki,sgt dlm..that’s y its hard to pull it out-aku angguk-kak miza buat muka lega biler aku keluar xnangis dh.. 3 jam utk seorg pesakit brnama asyima bt dollah:) time kasih kak miza,nant sy byr duit myk kete skali,sorry sbb lmer sgt smpai kak miza xsempat nk g bank byr yuran.. Balik umah,just baring.. Bkn tudung putih jer yg kena darah,t-shirt biru pon kotor jgk.. Biler kesan pelalian dh abes,sakit lg... Giler sakit.. Dh laa tgl sorg2,jd dokte sendiri.. Tukar kapas sendiri.. Xleh kumur & minum air.. Aku jd cuak sbb darah byk & xhenti2.. Almost 6 hours bleeding! Rmate aku call abg dia-abg dia kata,bwk aku ke ppum-owh tidakkk!-sbb takut,kol 1 lbh aku try mkn ubat.. Telan darah2 skali.. Dlm kol 3 mcm tuh,kapas trakhir yg aku keluarkn just brdarah separuh jer.. Baru laa aku bulih tdo lps mkn sket bubur nasik yg hmate aku bwk balik.. Sekotak tisu habis... Penuhnyer tong sampah merah tuh dgn tisu & kapas yg dh hilang warne putihnyer, gambaran kesakitan sepnjg hari tuh.. Sabtu & Ahad dgn rehat yg panjang.. Isnin pegi kelas,ader yg kata still bengkak sebelah,ader yg kata pp dia mmg tembam mcm tuh.. Hahaha.. Tp dh 4 hari neh,hya bulih mkn roti putih+minum susu.. Sgt merindui nasik:( Smpai skrg aku still raser sengal2 & kadang2 ader denyut2 kt bwh gusi kanan.. Sket bengkak lg.. Dokte kata,kalu lbh semgu sakit-dtg smula.. Aku kena habiskn ubat2 yg dia bg dulu.. Adakah kau merasa sakit yg ku rasa:) cewahhh,wek!

*Kubah masjid negeri? Sbb kerusi pesakit diletakkn betul2 mghadap ke arah kubah Masjid Sultan Sallahuddin Abdul Aziz Shah.. Tingkap dia yg besar & panjang mmg bulih nmpk bandaraya Sh Alam.. Masa Dr Zaed mcm dh give up dgn gg aku,2x dia pegi kt tingkap tuh lbh krg seminit & pandang tepat ke kubah masjid biru.. Aku tahu dia mmg sengaja letak kerusi tuh mcm tuh.. Supayaaa-sumer pesakit dia ingt Tuhan byk2.. Hehe.. Time tuh,aku pon dh xleh nk buat aper... Just ckp dlm hati,mudahkn laa ya ALLAH.. Kwn aku kata-susah amat,byk dosa agaknyer,muahehe...

*Dokte xsepatutnyer cabut masa gg aku tgh sakit,akan ader komplikasi.. Sbb tuh laa bleeding lmer.. Dokte djambu tlg jwb.. & 1st time aku g jmper dokte gg,dia bg gg tuh bwk balik..nk kena tanam ker? Or sbb pelik agaknyer kot :D

*Trfikir,kalau laa dulu masa mula2 aku ckp sakit gg.. Terus dptkn rawatan,xder laa aku trlepas exam & sakit mcm tuh sekali.. & kalau laa aku ader duit yg byk,pasti jgk aku xpilih rawatan yg menyakitkn-buat rawatan endodontik lg bagus.. Mesti ader hikmahnyer kan? Cpt laa dtg Februari,bajet dh lari kt klinik gigi! Nk mtk lone malu.. Haha...

*Paper Med Parasitology aku hya akan dikira 70%,sbb aku xdtg exam Jumaat tuh.. Perlunyer prtolongan & sokongan cik mentor & Dr Anand skrg.. Tp dgrnyer Dr Anand dh ‘lari’ ke Jerman.. So,aku hrp Incik Nizam akan mmbantu:P

*Doakn laa aku cepat sembuh dlm erti kata yg sebenar,sbb byk lg tugasan yg aku kena siapkn.. Sgt merindui umi,pasti aku akan dijge dgn sempurna andainyer aku berada di sana...

*Dlm situasi sperti di atas,anda akan ‘kenal’ siapa kawan & sebaliknyer.. Tringt lagu Hijjaz-alangkah susah mndapat kawan-Maybe sbb aku pon bkn kwn yg baik,xper.. Sekurang2nyer,terima kasih Tuhan krn menunjukkan:)

*Moga kesakitan yg aku lalui mnjd kifarah kpd dosa2 yg lalu:)


.R.I.N.D.U.


KDE,12.33am

5 comments:

hmmm...pasal pergigian ni tak pasti la pulak. nanti kalo rajin, cari blog kwn saya nama nailah. dia dokte gigi

kat dlm senarai kawan tu ada kot. colours of life-nailah

semoga cepat sembuh seperti sediakala :)

salam ziarah,

fuhh, perit rsenye sakit gg ni..
w'pun kecil, menggigil satu badan..

^_^

incik djambu,
owh,ok..nant sy cari..tp sy nk tya jgk,sy ader 1 lg mslh..tgn sy selalu brpeluh..tp xlaa byk mcm boleh menitis,yg sy tahu kalau kronik mmg sampai menitis kan?but still menimbulkn keadaan yg xselesa..trutamanyer biler sy menaip..sy kena letak tisu kt kiri & kanan antara touchpad tuh..caner nk kurangkn atau sy mmg ader mslh kesihatan?sila bg sket pnjelasan abwan yg budiman;)

terima kasih utk doanyer..

syafiq,
SAKIT!

Lifestyle and home remedies

For some people who sweat excessively, the answer may be simple: an over-the-counter antiperspirant used on the hands and feet as well as the underarms. Antiperspirants work by inhibiting the action of your sweat ducts with aluminum salts, thereby reducing the amount of perspiration that reaches your skin. Keep in mind, antiperspirants inhibit sweating; deodorants only mask odor.

For best results, apply an antiperspirant nightly to sweaty palms or soles of the feet. Try perfume-free antiperspirants to reduce the chance of irritation.

-artikel dari mayo clinic. boleh la cuba. harap boleh membantu :)

incik djambu,
thanks..nant sy akan dptkn lebih byk lg info berkaitan..

*one in a million dokte* *wink*

Newer Post Older Post Home